En i grunden positiv blogg för elever, föräldrar, lärare och andra som är intresserade av hur skolan och lärande fungerar.
Av Charlotte Lotta Neumann, gymnasielärare, ledarskapsutvecklare och lärtekniksnörd.
Julkalender 2015
Hämta länk
Facebook
Twitter
Pinterest
E-post
Andra appar
Det är klart vi ska ha en julkalender! Här blandas små språkligheter, högt och lågt. Varje dag kommer jag att publicera en ny "lucka". Försök att klura ut varför jag valt just den! Kommentera gärna och gissa vilt!
Även om vi jobbat mot nätresurser i flera år krävs det en del extra arbete för att hitta ersättningsverktyg för en del av programmen som tidigare legat lokalt på datorn. I det här inlägget recenserar jag några av de verktyg och tillägg som jag prövat för Chromebook. När vi delade ut 380 Chromebooks i höstas krävdes det en och annan tankevända både hos oss, som jobbat med MacBook i 5 år, och hos eleverna, som haft Ipad på högstadiet. Paddorna hanterar lätt video och ljudinspelning och eleverna är vana vid att kunna göra snygg layout i Pages. Hur gör man det på en Chromebook?! Tillägg är insticksprogram som lägger sig i webbläsaren Chrome, som också är Chromebookens operativsystem och som hanteras från verktygsmenyn och laddas ner från "Marknadsplatsen". Appar är aningen mer avancerade tillägg. Typ. Ljudinspelning Simple Audio Recorder Det kan inte bli så mycket enklare: En knapp! När du laddat ner tillägget kommer du att se en liten ruta som frågar dig om du vil
För några veckor sedan, när jag hade en observatör i mitt klassrum, kändes det som att jag tjatade på eleverna att lägga bort sina telefoner minst en gång i minuten. Efter lektionen påpekade observatören att hans intryck var att eleverna faktiskt oftast bara kollade klockan. Jag insåg då att klockan på väggen i klassrummet satt på ett ställe som faktiskt inte alla såg! Så jag bestämde mig för att lösa problemet. Det finns en uppsjö av sätt att visualisera lektionsstrukturen för eleverna; Vissa har schematavlor med fina symboler, andra skriver helt enkelt på whiteboard. Det viktigaste är inte verktyget, utan att ge eleverna möjlighet att få en överblick över lektionen och hur de förväntas disponera tiden. Jag använder mig numera i huvudsak av två sätt: Whiteboard och Classroomscreen.com . Classroomscreen är ett lättarbetat verktyg vars enda nackdelar är att man inte kan spara skärmarna och att modulernas storlek inte går att påverka i någon högre grad. Dock kan man ha flera skärm
Det finns säkert många verksamma specialpedagoger som har en bakgrund som gymnasielärare, men de flesta jag träffat, och det mesta material jag läst, har utgått från yngre barn eller elever med svårigheter. Helena Wallberg s bok Lektionsdesign - en handbok (Gothia Fortbildning, 2019) innehåller tips och idéer för att planera och utforma inkluderande undervisning som passar alla åldrar och nivåer. Wallberg, med bakgrund som gymnasielärare i språk, utgår ifrån två huvudbegrepp: Differentierad och explicit undervisning. Hon talar om lektionens olika delar som “faser” och vill inte använda begreppet planering, eftersom hon anser att det för tankarna till en färdig produkt, utan vill hellre använda ordet “design” eftersom det syftar på en skiss, en ritning av något som ännu inte är fullt utvecklat. Lärandet växer fram tillsammans med eleverna i genomförandet av planeringen. Att byta begrepp, hävdar hon, kan leda oss till större insikt kring komplexiteten i förberedelserna inför elevernas
Kommentarer
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar!