Äntligen är vikariepärmen färdig!


Äntligen är vikarie-pärmen färdig! För en

vidbränd är planering och struktur extra viktigt, och eftersom jag är väl medveten om min egen sårbarhet, men dessutom är fackligt engagerad och ibland även kallas bort från lektionerna på grund av utvecklingsmöten och försteläraruppdrag och när jag under sommarens slösurf hittade Curriculumcorner.com och deras underbara mallar för planeringskalendrar tänkte jag genast "arbetsbesparing!"

Curriculumcorner.com har inte bara lärarkalendrar och elevkalendrar, utan även VIKARIEPÄRMSMALLAR. Mallarna är redigerbara i PPT och Google Presentations. Så jag satt och pillade lite, översatte och justerade, samt byggde egna sidor.


Nu har min vikariepärm både klasslistor, schema och placeringsschema (utskrivna från det vanliga systemet), en sida för adresser (och lösenord) till bra resurser som jag kan låta min vikarie använda, och presentation av klassen, samt feedback-blanketter så att hen kan tala om för mig hur vikariatet avlöpt. Jag har också skrivit ner de rutiner som JAG har för klasserna, för att ge hen möjlighet att hålla viss kontinuitet i klassrummet och kanske slippa lite "exter" från de elever som alltid vill testa "handlingsutrymmet" med vikarien.






Förutom de ovan nämnda funktionerna är pärmen försedd

med flikar för lektionsplaneringar och färdiga lektionsupplägg från lektion.se och Macmillans olika resurssidor, som är min favorit go-to för lektionsplaneringar i Engelska, ifall jag inte hinner/orkar planera för frånvaron. Är denna planerad kan jag lämna ner hela pärmen med färdiga instruktioner till vår receptionist och annars finns pärmen väl synlig på mitt arbetsrum.


Förra veckan, när jag var på facklig utbildning, fick pärmen göra smygpremiär. Receptionisten och vikarien uppskattade båda upplägget och jag fick bra feedback om vad som hänt under lektionerna.


Kommentarer

  1. Hej!
    Jag letar på curriculum corner men hittar inga mallar för vikariepärm, skulle du vilja länka? Hade varit supersnällt.
    Tack på förhand, Artan

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Populära inlägg i den här bloggen

Inspelningsverktyg till ChromeBook

Classroomscreen - ett sätt att strukturera lektionen

Recension av Wallbergs Lektionsdesign - en handbok