Elevrådet - Bästa klassen - eller inte...

Att börja gymnasiet är en ny start: Ny skola, nya lärare, nya ämnen - och ny klass. Lite läskigt men superspännande. Ibland får man reda på klasslistan före skolstart, ibland inte förrän på uppropet. Särskilt om det är en stor skola med flera olika paralleller på programmen kan det vara olidligt spännande. Men så får man reda på....

Att "alla" kompisarna från 9an hamnat i parallellklassen.
Så kan det gå. Du valde väl inte program på gymnasiet för kompisarnas skull!? Se det som en fördel: Nu har du kompisar i parallellklassen OCH får nya kompisar i din klass! Det innebär i förlängningen att du kan ha dubbelt så många fester att gå på, dubbelt så många pluggkompisar och dubbelt så kul! Det kan vara tryggt och bra att hamna med folk man känner, men det begränsar en också: De som känner en förväntar sig att man ska tycka, tänka och vara som man alltid gjort och det kan kännas jobbigt. Gymnasiet är som sagt en nystart och man vill kunna bli den man vill vara, inte den som alla tror att man ska vara. Dessutom är det skitläskigt för andra att hamna i en klass där en grupp redan känner varandra väldigt väl: Hur lätt tror du det är att komma in i gemenskapen då? Ta det coolt och försök att lära känna dina nya klasskamrater och umgås med dina gamla också, på fritiden! Ni lär träffas i skolan ändå!

Att jobbiga Janna också hamnat i samma klass.*
Nystart var det ja.... Alla förtjänar en andra chans, alla mognar. Gymnasiestarten är ett jättebra tillfälle att få ett nytt första intryck. Glöm det där minnet från 7ans skolresa eller konflikten i 8an! Försök att vara neutral och likadan mot alla i din nya klass; de du träffat tidigare och de som du träffar för första gången, och var den som DU vill vara. Ni är alla äldre, klokare och bättre människor till annat har bevisats! Och viktigast av allt: Sprid inga rykten eller dra upp gamla oförrätter inför klassen: Det sabbar oftast bara för dig själv!

Att klassen har fått Tyrann-Tore som klassmentor.
Det går ofta rykten om lärare: "Hon är supersnäll", "han är lättlurad", "hon sätter alltid låga betyg", "han är den BÄSTA"... Lärare är människor: De har många olika egenskaper och hamnar i många olika situationer tillsammans med elever. Ibland kan en konflikt med en elev eller en klass ge en lärare "dåligt rykte" och det blir ofta en dålig spiral: Om man bemöter varandra med misstänksamhet och fördomar från början brukar det eskalera. Ingen kedja är starkare än sin svagare länk och ingen lärare är bättre än sin klass. Försök att behålla ett öppet sinne och var positiv! Det är lättare även för lärare att vara positiva om man blir positivt bemött. Och ÄR det så att det efter ett tag känns som det verkligen, verkligen inte funkar med Tyrann-Tore: Ta upp det med din elevrådsrepresentant/elevskyddsombud som kan ta det till programrådet eller till rektorn. Men var konkret: VAD är det som inte funkar!

Att parallellklassens schema är mycket bättre.
Sorry, tough shit. Schemaläggning är ett jäkligt komplext arbete, typ super-soduko och svåraste korsordet kombinerat. Ju fler valmöjligheter du som elev har, ju svårare jobb har schemaläggaren. Och det KAN vara så att schemat ÄR skit, men alla schemaläggare jag känner jobbar övertid hela sommaren för att du ska få det bästa schemat. Det kan vara mindre bra detta läsåret men nästa kanske det blir annorlunda. Och har du ett bra förslag så kontakta läraren/mentorn/elevrådet/elevskyddsombudet/rektorn eller schemaläggaren och berätta! ALLA i skolan vill att det ska bli så bra som möjligt för alla elever.

Att alla sportmänskorna/pluggisarna/svenskarna/tjejerna går i samma klass.
Ibland kan det bli tokigt, men oftast finns det anledningar till att det inte blir precis jämlikt/rättvist/jämt i klasserna. Oftast beror det på hur eleverna har valt och schematekniska skäl: Huvudsaken för skolans schemaläggare är att alla ska få ett så bra schema som möjligt och ibland innebär det att grupperna blir olika stora, olika i sin sammansättning eller att man hamnar i en lokal som inte är superbra. Framför gärna dina åsikter och farhågor till elevrådet/rektorn/elevhälsoteamet och kräv en förklaring om du tycker att det är orättvist eller ojämlikt! Ibland kan man lösa situationen. I ett fåtal fall så har man helt enkelt inte tänkt färdigt, och då kan de som skapar klasserna lära sig till nästa gång.

Sammanfattningsvis: Ha is i magen! Oftast löser saker sig efter hand. Känns det fortfarande helt fel efter de första två veckorna så prata med någon! Ibland kan man göra något, ibland kan man i alla fall få lite förslag på hur man ska tänka för att det ska kännas bättre. Ingen människa är en ö och i skolan är man aldrig ensam!

* Om det finns en väldigt god anledning till att man inte bör gå i samma klass som någon kan det i alla fall ibland lösas. Oftast lämnar de lärare som du haft på högstadiet all viktig information om dig till din gymnasieskola, men ibland kan även viktiga saker missas. Är det till exempel så att du hamnar i samma klass som någon som mobbat dig och det inte kommit fram när man satt ihop klasserna så kontakta lärarna/rektorn så de vet om situationen och kan hålla extra koll! Som sagt så är det en nystart för alla: Någon som varit en jäkla skitstövel på högstadiet kanske vill ändra på sig också....





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Inspelningsverktyg till ChromeBook

Classroomscreen - ett sätt att strukturera lektionen

Recension av Wallbergs Lektionsdesign - en handbok