Elevrådet - Vad tänder min eld?

Om motivation och jävlar anamma är det som gör att man lyckas bäst - hur skaffar man sig det då? Det här inlägget ger dig tanketips.

Som Carol Dwecks forskning har visat ligger det en del sanning i den gamla klyschan "tänk positivt!" Det innebär inte att man ska ta skit utan att ifrågasätta utan att man först ska tänka "Ok, hur kan jag ha nytta av det här?". Istället för att man redan innan man går in på lektionen tänker att "Det här verkar svårt och tråkigt. Jag får väl stå ut..." ska man tänka att "Ok, det verkar svårt, men jag ska göra mitt bästa för att försöka förstå och lära mig så mycket som möjligt idag."


Det handlar jättemycket om att acceptera att man inte förstår och kan ÄNNU. I videon ovan sjunger de om "the power of yet"; möjligheternas "inte än". Att hela tiden tänka att "jag kan inte än, men snart" för att man lämnar dörrar i hjärnan öppna för nya tankar.

Fortfarande har ingen kommit på exakt hur man ska "lära sig" att ha ett dynamiskt tankesätt och utveckla sitt "jävlar anamma".  De har inte kommit på hur lärare ska lära ut hur man ska tänka. Forskarna jobbar fortfarande på det, och har bara kommit fram till att om du vet om att du borde tänka "inte än" och på att inte ge upp, så går det ändå oftast lite bättre.

Vad man dock vet är att man lär sig mer av att göra fel än att göra sådant som man redan kan. Ju mer hjärnan får jobba och ju tuffare det är, desto bättre fastnar kunskapen. Ju mer man diskuterar, vänder och vrider på och resonerar kring det man ska lära sig, ju mer lär man sig. Att ställa frågor och våga pröva och göra fel är viktigt!

Andra saker du kan göra:
  • Läs! Förbered dig för lärarnas genomgångar genom att läsa i kursboken om vad som ska komma! Skriv ner det du inte förstår och ställ frågor!
  • Anteckna när läraren har genomgångar! Efteråt, sätt dig och diskutera med kompisarna och jämför era anteckningar: Har ni skrivit ner samma saker? Har ni uppfattat saker likadant? Om det uppstår oklarheter, diskutera och försök att söka rätt svar. Om ni inte själva kan reda ut det så fråga läraren nästa gång!
  • Läs! Sammanfatta varje stycke med en fråga. Skriv ner varje fråga på ett registerkort och skriv svaret på baksidan. Gå igenom kort för kort, och plocka bort de du kan svara på efter hand. Byt kort med dina kompisar och förhör varandra!
  • Om du märker att någon tycker att det är jättejobbigt så peppa och hjälp till att förklara: Forskarna är eniga om att om man förklarar för någon annan så fastnar kunskapen bättre hos båda och man skapar  också större förståelse hos sig själv.
  • Om det känns trögt be om hjälp och pepp! Ibland behöver man bara få höra att man klarar det eller att någon frågar "varför då?" eller "hur då?" så man tänker ett varv till.
  • Tänk högt! Ibland behöver man höra sig själv. Om du skrivit en uppsats eller ett talmanus: Läs det högt eller låt någon annan läsa för dig. Om du inte har någon tillgänglig så låt talsyntesen på din dator läsa åt dig. 
  • Jämför dig aldrig med någon annan, utan försök att göra lite bättre  för varje uppgift du gör genom att ta reda på vad du kan förbättra. Skriv upp den feedback du får och när du ska göra en liknande uppgift så gå tillbaka och se vad du ska fortsätta göra och vad du ska utvecka.
  • Och glöm inte: DU är alltid bra! Dina resultat är inte DU, utan vad du har haft möjlighet att visa. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Inspelningsverktyg till ChromeBook

Classroomscreen - ett sätt att strukturera lektionen

Recension av Wallbergs Lektionsdesign - en handbok