Lärarrummet - Brygga mellan informellt och formellt lärande för motivation

Som lärare i språk kan man ibland uppleva att det är svårt att motivera eleverna. Många upplever att de redan KAN kommunicera på tillräcklig nivå för vad de behöver just nu och har svårt att se ett framtida behov. För att visa eleverna vad som efterfrågas kan man använda gratis nätutbildningar.

Det finns flera plattformar, t ex https://www.edx.org/ och https://www.khanacademy.org/, men det mesta är, av naturliga skäl, på engelska. Dock har Google flera bra små kurser och har samlat en del relevanta utbildningar på sin MOOC som heter Digitalakademin.

På Digitalakademin kan du på svenska, helt eller delvis, lära dig om bland annat lära dig om digital marknadsföring, grunderna i programmering , digitalt välmående, muntligt framförande eller effektiv affärskommunikation.

Digitalakademin
Kursernas längd varierar mellan en och 40 timmar. En-timmaskurserna är på basnivå, men ger mycket bra och relevant information och på ett sätt som inte är "skola". Kurserna i digital marknadsföring och företagande på nätet ser jag definitivt som användbara i UF-sammanhang och de är också anpassade till svenska förhållanden.

Den sistnämnda kursen går igenom de texttyper som används inom företag och går igenom vad man ska tänka på. Som lärare i svenska ser jag att de enkla tips och råd de små lektionerna om bland annat e-post, promemorior och företagsrapporter som ges definitivt kan användas som ett komplement i min undervisning för att få eleverna på Ekonomi-programmet att förstå varför det jag går igenom är relevant för dem, kanske inte bara idag utan även i framtiden.


Kommentarer

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Populära inlägg i den här bloggen

Inspelningsverktyg till ChromeBook

Classroomscreen - ett sätt att strukturera lektionen

Recension av Wallbergs Lektionsdesign - en handbok