Ett flexibelt men stabilt klassrum - tankar om det perfekta klassrummet

Visst kan god undervisning ske i vilket rum som helst, och inlärning sker överallt där det finns motivation till lärande. Men visst är vi, både lärare och elever, beroende av vår arbetsmiljö?

Eftersom min skola står inför ett genomgripande renoveringsarbete har jag funderat mycket på hur det ideala klassrummet borde se ut. Jag har funderat kring rum och funktionalitet, men också kring förflyttningar av personer och material i rummet.

Idag är traditionen att man på gymnasieskolor har allmänna klassrum. Ekonomin tillåter inte att man har
lokaler som står tomma delar av dagen, och rummen måste vara så neutrala som möjligt. På vissa håll
har man t o m mobila labb-bänkar som kan skjutas undan så man kan ha engelska i salen timmen efter
kemilaborationen. Ofta förflyttar sig både lärare och elever mellan olika rum. På högstadiet har man
fortfarande till viss del hemklassrum, men på gymnasiet förväntas eleverna kunna vara trygga utan en
egen hörna.

Jag tror på “lärarägda” klassrum, i god anglo-saxisk tradition. Klassrum som både är lärarens arbetsrum och ett specialiserat lärställe. Som lärare kan jag inreda med planscher och affirmationer, ta in relevant material som kan stå kvar mellan lektionerna och låta elever lämna ofärdigt arbete framme, sätta upp sina alster på väggarna och jag kan vara ansvarig för ordning och att det finns hålslag, tejp, häftapparat och pennvässare (vilka idag flyter omkring i hela skolan som plastskräp i Stilla Havet).

Det viktigaste är dock att klassrumsmöbleringen är flexibel. Idag kan du inte möblera om klassrummen på ett funktionellt sätt utan att riskera både fingrar, ryggar och hörsel. Med 32+ bord som är nära en kvadratmeter stora vardera säger det sig själv att man inte bara kan "skjuta undan dem mot väggen" i ett 60m2 klassrum för seminariediskussioner, grupparbeten eller liknande.


Varje klassrum skulle ha minst två whiteboardtavlor, en storbildstv med touch screen och en projektor. Denna skulle vara justerbar, så man skulle kunna projicera mot whiteboardtavlan, men även mot en vanlig väggyta. Det skulle finnas dokumentkamera och en juste ljudanläggning. Möbleringen skulle vara flexibel, kanske med “college”-stolar och kanske några stå-bord, eller moderna klassrumsmöbler med ställbara stolar, som i flera av videoklippen. Rummet skulle naturligtvis vara bullersäkrat, dvs ha en modern heltäckningsmatta samt funktionella och trevliga gardiner. Det skulle finnas ett låsbart skåp där läraren mellan lektioner kunde förvara material, inlämnade uppgifter och deodoranten. Det skulle också finnas ett snyggt mobilmotell, gärna med laddningsmöjlighet, för de lektioner där mobilen inte behövs.


Fördelar med ett “lärarägt” klassrum är att inga arbetsrum behövs, bara ett ordentligt tilltaget fikarum,
kanske med ett par neutrala arbetsplatser. Varje lärare har ju möjlighet att stänga in sig i “sitt”
klassrum och få lugn och ro mellan lektionerna. Det skulle också behövas mindre yta till förvaring av
läromedel, då varje lärares material kan förvaras i hens klassrum över loven. Med mobila scanners
kan även utlåning av skolmaterial ske direkt i klassrummet. Eleverna skulle förmodligen ha större
respekt för en semi-privat yta än för de opersonliga och många gånger trista klassrumsmiljöerna, och
de skulle få naturliga raster och rörelse mellan lektionerna. Det kan också i många fall skapas naturliga
“institutioner” då lärare med samma ämnen hamnar i närheten av varandra.

Drömma kan man ju... Men i slutänden är det ändå pengarna som styr...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Classroomscreen - ett sätt att strukturera lektionen

Inspelningsverktyg till ChromeBook

Sanningen om den heliga USKen