Effektiv rättning digitalt?

Jag tillhör dem som inte gillar att rätta på datorn. Jag tycker att det går långsamt och jag blir trött i ögonen. Läsningen blir mindre exakt, vilket för vissa elever är bra för jag missar en del av deras missar.

Det här året har jag dock utvecklat ett par sätt att snabba upp processen. Det ena är ett tillägg till Google Docs som heter FeedbackSheets och det andra är en inbyggd funktion i Classroom som jag modifierat och gjort till min egen efter en idé av Laura Randazzo Jag tycker sätten kompletterar varandra, men jag använder dem ibland även separat.


Feedbacksheet är som sagt ett tillägg. Det fungerar bäst direkt i Driven, men om man väljer sin feedback-källa innan man går in via Classroom är det inga problem. Jag har dock inte lyckats ändra eller välja källa i rättningsvyn i Classroom utan då står verktyget och snurrar.  Verktyget är utvecklat av Mr.Caffrey som en del av en Google-certifiering. I länken hittar du mer information och länk för att ladda ner feedback-mall att använda.

Kommentarsbanken i Google Classroom kom under förra året om jag inte missminner mig. Jag använde den lite osystematiskt tills jag hittade Laura Randazzos blogg och inlägg om att slippa rätta. Hon använde en kodad rättningsnyckel analogt, men jag bestämde mig för att utveckla idén digitalt och har prövat under hösten med lyckat resultat. Jag har dock ännu inte lärt mig alla koder utantill. Jag antar att jag måste rätta lite mer... 😉


Jag kodade mina kommentarer med S.x och E.x för att lätt skilja på engelska och svenska och kanske bara behöva lära mig sifferkoderna. Nu har jag inte undervisat i Engelska det här året men rent teoretiskt så borde det funka lika väl som mina S.x-koder. Antingen kan man kopiera kommentarerna en och en, eller så bulkuppladdar man genom att skriva kommentarerna utan radbrytningar, eftersom det är just radbrytningar som delar kommentarerna i flera i banken.

Hoppas att de här metoderna kan förenkla även din rättning!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Inspelningsverktyg till ChromeBook

Classroomscreen - ett sätt att strukturera lektionen

Recension av Wallbergs Lektionsdesign - en handbok