Nyheter i Google Workspace for Education höstterminen 2021

 The Google Anywhere School-webinarium presenterade den 23/6 en del nyheter inför hösten och lärare och administratörer från olika delar av världen delade med sig av de erfarenheter de gjort under det gångna året och vittnade om fallgropar och oväntade framgångar från sina skoldistrikt.

Först presenterades och demonstrerades några av de nyheter som kommer i Classroom under hösten, t ex möjligheten för administratörer att slå på tillägg i Classroom som t ex Newsela, Edpuzzle och Kahoot! Det innebär att läraren kan använda material från dessa sidor utan att eleven behöver lämna Classroom. 


Dessutom inför man en möjlighet att schemalägga publicering av samma uppgift i flera klasser. Detta ser jag som en fantastisk möjlighet att stärka det kollegiala samarbetet i ämnesgrupperna där man kan ta fram gemensamma uppgifter och bedömningskriterier och sedan dela uppgiften i flera olika lärares Classroom för att sedan tillsammans kunna sambedöma.

En mycket efterfrågad funktion är att kunna se elevernas interaktion. Nu kommer en funktion där läraren från sin "personer-vy" kan se när en elev senast varit inloggad, gjort inlägg och om eleven öppnat den aktuella uppgiften. Smidigt för att kunna uppmuntra! Dessutom underlättar man för elever med opålitlig uppkoppling genom att införa ett off-lineläge i Classroom-appen för mobiltelefon där eleven kan jobba med uppgifter off-line för att sedan ladda upp när nätverket återkommer. 

Också inställningarna för Google Meet förenklas i Classroom. Redan på lärarens första sida kommer kontrollerna för att skapa Meet-länk och göra denna synlig för eleverna att finnas. Bara de som står på klasslistan kan ansluta till Meetet om man inte särskilt blivit inbjuden. Man öppnar också för att flera lärare ska kunna administrera Meetet samtidigt, vilket underlättar i de fall där man t ex har lärarassistent eller coach på plats eller i ett hybrid-klassrum där vissa av eleverna är hemma. 

Redan nu i slutet av läsåret gjordes vissa layout-förändringar så att det blivit lättare för den som presenterar att se både eleverna och presentationen. Ytterligare kontroller införs för att det ska bli lättare att fokusera på den som talar eller det som visar, men man inför också automatisk textning på 5 olika språk, vilket verkligen har potential att underlätta för undervisning i moderna språk och engelska! Det kommer också en funktion för live-översättning på ytterligare språk, vilket kan förenkla kommunikationen med flerspråkiga elever och vårdnadshavare. Dessutom fick vi ta del av olika exempel på hur man använt Meet för virtuella studiebesök, ge möjlighet för elever att prata med representanter för olika yrken och föräldramöten.

Redan under försommaren lanserades Google Canvas, som ytterligare förstärker samarbetsfunktionerna i Google Drives appar. Att man ÄNNU lättare skapar hybriddoks, alltså levande dokument, som kan delas med eleverna med länkar till material, webb-sidor och resurser stöttar verkligen elever som har svårt med avgränsning och ger dem möjlighet att strukturera sitt arbete. Att man dessutom kan infoga en av-checkningsbar lista direkt i dokumentet gör det lätt att skapa en arbetsordning för eleven och att kontrollera om eleven är på rätt spår. Dokumentet kan som vanligt delas med hela klassen för direkt samarbete, och då kan man även använda en inbyggd röstnings-funktion för att ge varje person möjlighet att tycka till, eller så delar man dokumentet med varje elev i Classroom. 


De nya samarbetsmöjligheterna underlättar ju naturligtvis inte bara för eleverna, utan även för arbetslag och ämnesgrupper. Dessutom finns en ny funktion som gör det möjligt att presentera dokumentet direkt i Meet och de som har Education + kommer dessutom att kunna öppna ett Meet direkt i dokumentet för snabbt samarbete "öga mot öga".

Även Forms får en uppborstning, främst i layout, men man inför också en auto-sparfunktion som gör det möjligt att jobba med samma form över längre tid. Detta öppnar verkligen för fler möjligheter att använda Forms som lektionsunderlag för självständigt arbete som varar över flera lektioner och inte bara för kortare kunskapstest. Det kommer också att finnas fler formateringsmöjligheter för att ytterligare göra formulären personliga och engagerande.

Förutom detta stärker Google även möjligheten att från admin-nivå kontrollera säkerheten och kommer under sensommaren att rulla ut åldersspecifika begränsningar som t ex filtrerar bort olämpliga sidor i sökningar, stänger av möjligheten att lägga ut material på YouTube för yngre elever och som förhindrar att man går runt regler genom att använda incognito-läge på Chromebooks som ägs av skolan. Man förenklar samtidigt inloggningsprocessen genom att införa PIN-kod för inloggning vilket förenklar för yngre elever.

Det händer ALLTID massor på nätet och jag måste slå ett slag för Googles egen utbildningsplattform: Google Teacher Center. Här hittar man inte bara instruktionsfilmer och relevant fortbildning för egen del, men även färdiga lektionsupplägg på flera språk, dels sådana som lär eleverna hantera Googles program och produkter, men också om Internet-säkerhet, källkritik och effektiv informationssökning.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Inspelningsverktyg till ChromeBook

Classroomscreen - ett sätt att strukturera lektionen

Recension av Wallbergs Lektionsdesign - en handbok