Elevrådet - Recension av Tinka bokomslag i textil

(OBS! Följande inlägg är INTE sponsrat!)

Nu börjas det! Den slutliga antagningen till både gymnasiet och högskolan är klar och affärerna börjar skylta med Skolstartsmaterial. Min favoritsäsong!

På Fynda i Falkenberg sprang jag på ett nytt och intressant märke som jag inte sett förut: Tinka Cool School från norska PapirKompaniet AS.  De har jätteläckra och välfyllda pennfodral i olika modeller och skolryggor för barn som verkligen verkar funktionella och bra, om än i den lite högre prisklassen, och även några designs för lite äldre elever. Jag fastnade dock främst för deras smarta bokomslag av textil!

Förpackningen lovade bra passform för böcker upp till A4 format och smidig påsättning på 10 sekunder, inget klister eller tejp och lätt att återanvända. Dessutom har varje bokfodral ett snyggt, påsytt, bokmärke med loggan och de skickar med 4 st matchande etiketter.

35 kr styck kan kännas lite dyrt, för man har ju en hel del böcker, men om man betänker att varje bok som blir förstörd eller tappas bort kostar mellan 200 och 450 kr att ersätta så är det kanske inte så dyrt. Om det fungerar.

Mina höga förhoppningar grusades ganska snabbt. Jag har prövat bokomslaget på en massa böcker som jag har hemma, och kan konstatera att Papirkompaniet har helt rätt när de säger att omslaget passar bäst på hårda pärmar. Dessvärre satsar skolor i Sverige oftast på billigare böcker med mjuka pärmar.

Jag testade på böcker i A5 (halv A4) upp till A4 och i olika tjocklekar. Allra bäst satt den på en bilderbok i just A4-format. Tyvärr kan jag inte komma på en enda lärobok som vi använder på Ekonomiprogrammet i det formatet. Det funkar inte på ett skrivblock med mjukt omslag, men skulle kanske pryda en lite dyrare skrivbok med hårda pärmar.


På böcker i mindre format blev tyget alldeles för sladdrigt och såg enligt dottern ut som "en använd kondom"!
Kontentan är att bokomslagen från Tinka inte är något att satsa på om ens kursböcker inte uppfyller kriterierna A4 och hårda pärmar. Idén är jättebra och produkten fyller helt klart en funktion, men den behöver utvecklas.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Inspelningsverktyg till ChromeBook

Classroomscreen - ett sätt att strukturera lektionen

Recension av Wallbergs Lektionsdesign - en handbok